Radka
7. září 2015
Truchlení

Odešla mi maminka

Je to deset dní, kdy nás po velmi krátké nemoci opustila naše maminka. Stále nemohu uvěřit, že je to navždy. Byla skvělý člověk, nemoc na ní zaútočila velice rychle a nečekaně. Jsem vděčná, že jsme s ní mohli být až do konce, stejně jako ona s námi byla celý život. A alespoň trochu jí mohli vrátit vše co pro nás ona dělala. Moc mi chybí.

26154 lidé vyjádřili účast.
Helena
9. února 2013
Ahoj holky, včera jsem přemýšlela o životě a zjistila jsem, že moje drahá maminka mě v životě naučila všechno, jenom to, jak mám žít bez ní, o tom jsme nikdy nemluvili, asi jsme měli, možná by to teď tak nebolelo.Moc mi mami chybíš,tak, že skoro nemůžu ani dýchat, jak to bolí, děkuji ti za vše mami.Miluju tě, nejvíc na světě.Nikdy na tebe nezapomenu.Loučí se Helena
petra
8. února 2013
zvlastne kolko toho mame spoločne Miška hm..moja mamina mala 50 rokov,ked tiez zomrela na cirhozu,tiez som bola tehotna a tiez som sa bala tmy..spala som iba za svetla..a rano skoro som sa budila uz aj o 5tej a zaspavala som neskoro v noci

In reply to by Anonym (neověřeno)

miska
9. února 2013
je to opravdu zvlaštni,bylo to zničeho nic ze dne na den,kdy se to u nas stalo,přestala si se už bat tmy?a jak to zvladaš ted,mě se zdat že se to nikdy nezlepši,nejraděj bych se odstěhovala ale nemužu tady nechat otce
petra
8. února 2013
Miska vypocuj si tuto pesnicku mne dala trosku energie do zivota,..proste ze maminka si uz odzila co musela,co jej bolo urcene..teraz je to na nas,aby sme este stihli čo mame....http://www.youtube.com/watch?v=54rytbzoHSk&list=HL1360360225&feature=mh_lolz

In reply to by Anonym (neověřeno)

Misha
9. února 2013
Miska,upřímnou soustrast ,je mi to líto.Zkuste si holky moje poslechnout na Youtube písničku od Miroslava Donutila-"Já se vrátím".Tuhle písničku jsme nechali mamce zahrát na pohřbu,mamka ji měla moc ráda.Je nádherná,i když o smrti,která nás všechny potkala.Ale snad si některá z vás,stejně jako já vezme něco i pozitivního.Držte se holky...

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
9. února 2013
Ahoj Mishka krasna pesnička vypočuj si aj ty tu ,na ktoru som dala link.....ta je tiez nadherna...
miska
8. února 2013
Dobrý den mě taky odešla maminka,je tomu par dnů a ja se citim uplně bezmocna.Odešla nahle měla jen 52 let umřela na cirhozu bylo to tak rychle.Každy řika drž se ale mě to nejde mam maleho syna milovala ho žila pro něj bydlime s otcem v jednom domě a ja tady neumim už bez ni nějak žit nejhorši je že se bojim tmy nevim přesně čeho ale bojim se tady spat,byt tady sama a nevim jak se stim vyrovnat.Čekame druhe ditě a ja sem plna smutku a myslim si že mi už nikdy nebude lip.

In reply to by Anonym (neověřeno)

darina
8. února 2013
Drahá Miska, viem ťa pochopiť ako sa cítiš, je to nespravodlivé, že ty si v očakávaní dieťatka a tvoja milovaná mamička odišla. Aj mne každý hovorí, aby som sa držala, že tam mám rodinu, ale mne to nejde. Tak mám už vyplakané oči, že ma štípe celá tvár. Chápem ťa, že nevieš bez nej žiť, lebo aj ja to isté cítim a tiež si myslím, že mi už nebude nikdy lepšie. Jednoducho bez mamičky už svet nikdy nebude ako predtým. Snád raz sa aj nám podarí sa trošku vyrovnať s týmto krutým osudom.

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
8. února 2013
Miska mne tiez maminka zomrela pred polrokom na cirhozu viem ako ta to boli..mna tiez stale....drž sa Miška,,,,

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
8. února 2013
Miška ja som bola v 8mom mesiaci ked mi maminka toto leto zomrela..bala som sa spat v dome v ktorom sme spolu žili,kde ma vychovavala....citila som vo vnutri niečo zvlastne..ako keby som aj ja zomierala..ako keby aj ja za xvilu zomriem..neviem preco casom sa to trosku utlmilo..ale stale je vo mne ten strach z toho kde maminka vlastne je....

In reply to by Anonym (neověřeno)

miska
9. února 2013
děkuji všem za podporu,každy mi řika že musim se držet ale opravdu to nejde ja už ani nebrečim,nejde to, jen myslim na to co bude dal jak tady budu sama jak ji pořad všude vidim,či to otec zvladne,připadam si neschopna cokoliv dělat prakticky mě přestal bavit cely život
Helena
8. února 2013
Ahoj darinko, mě je také stále smutno, včera jsem zase brečela, jsou to takové vlny, chvíli lépe a chvíli jsem na dně, že mě nebaví žít, nejhorší je, že jsem na mateřské, takže stále doma sama, děti jsou nemocné a nemám si s kým popovídat, začínám si povídat sama pro sebe.Bude ze mě blázen, s maminkou jsme stále něco probírali, smáli se spolu a teď je tu hrozné ticho, jenom děti křičí, asi se zblázním.Vidím kolem sebe takových starých lidí a říkám si proč musela mamina umřít tak poměrně mladá, co jsem udělala špatně, měla jsem se o ní víc starat, jako o na o mě,ale už to nenapravím a to mě děsí,prosím vraťte někdo čas, já chci maminku zpátky.Loučí se Helena

In reply to by Anonym (neověřeno)

darina
8. února 2013
Ahoj Helenka, ja som viac smutná ako veselá. Neviem sa s ničím popasovať, tak veľmi mi chýba, aj my sme sa rozprávali o všeličom, bol to najdôležitejší človek v mojom živote, nechcem si pripustiť, že už nikdy ju neuvidím. Nemám rodičov, a teraz som ja tá, čo by už mala dávať rady, usmerniť deti do života, a predsa sa cítim tak, akoby som to ja ešte potrebovala, ale už mi nikto neporadí. Je to strašné. Ja som tiež doma nepracujem, taká som stratená, kamarátky robia, a oni majú aj maminy. Aj ja sa s tým neviem vyrovnať, že prečo starí ľudia, ktorí už majú vysoký vek sú ešte tu a moja mamička čo mala len 64 tu nie je. Taká som nahnevaná na celý svet. Aj ja si vždy predstavujem ako bolo dobre pred pár rokmi, ked som rodičov mala ešte tu. Ako sme sa zabávali, smiali, a teraz čo teraz. Čo bude dalej neviem si ani predstaviť, Helenka ja cítim ako by som sa išla zblázniť. Ahoj.
darina
7. února 2013
Ako čítam dievčatá čo píšete ,som rada, že aspon vy sa už dostávate zo smrtí mamičiek. Mne sa to nedarí, asi som veľmi slabá, neviem sa s tým vysporiadať. Ked si pomyslím, že ide dobré počasie, teplo, slnko a moja maminka tu nie je, tak ma pichá pri srdci, neviem si to predstaviť bez nej. Peťka teším sa, že píšeš, že sa cítiš lepšie, pretože si veľmi mladá a ano máš tu maličké dieťa, pre ktoré musíš žiť. Asi to tak má byť, že sa človek dostane z toho čo najskôr. Ja patrím asi k tým, ktorým to ide pomalšie. Ja som už staršia, a možno sa takým ľudom vyrovnáva s tým ťažšie. Možno sa to podarí raz aj mne. Ahojte.
darina
6. února 2013
Ahojte kočky moje, prečítala som si všetky vaše príspevky, je to strašné, teraz vidím, že vždy sa pridá niekto nový a tak vidím, koľko utrpenia máte aj vy. Čo tu čítam, vaše maminky sú všetko mladé ženy a aj vy ste prišli o ne. Dievčetá, je to hrozne nespravodlivé, že takto trpíme, mne sa odvtedy čo mi zomrela maminka objavujú isté choroby,lekári mi hovoria, že všetko je zo stresu. Ja viem, že je to tak, ale predsa si neviem rozkázať. Len sa utápam v žiali. Moju mamičku si beriem za príklad vo všetkom a aj v tom budem musieť, že ked jej umrela mamička, tak mala moja mamička len 33 rokov a predsa to zvládla. Aj ked ťažko pamatám sa na to, ako jej bolo, ale určite si povedala, že musí žiť kvôli mne a môjmu otcovi. Bola to silná žena spravodlivá a veľmi ľúbila každému pomáhať. Viem, že aj ja to budem musieť nejako prežiť, ale je to veľmi ťažké. Ahojte, píšte aj nadalej.
Helena
6. února 2013
Ahoj holky, četla jsem vaše příspěvky, moc hezky napsané, maminka mi zemřela letos na vánoce, na leukémii,když zemřela myslela jsem, že už dále žít nemůžu a nebudu to bez ní ani umět, stále mi moc chybí, ale jak píšete musí se žít pro děti, naše maminečky by nechtěli, aby jsme se trápili, oni si toto přeci museli také prožít, když jim umřeli jejich maminky a ustáli to a vychovali z nás dospělé lidi a my se musíme snažit předat tu pomyslnou životní štafetu našim dětem a vychovat z nich slušné a milované lidi.Loučí se Helena
petra
6. února 2013
Ahojte dievčata...ja som nepretrzite plakala a trapila sa koli maminke 5 mesiacov,potom zrazu a ni neviem kedy to trosku ustupilo..a dokazala som sa smiat..bolo to niekedy teraz v januari..a odvtedy si hovorim,ze maminku nekonečne milujem a navzdy...a raz sa stretneme..a ked aj nie...tak ja zomriem tak isto..vsetkych nas to čaka..preto sa snazim aspon trosku sa tesit zo života,kym este možem..lebo raz sa ani my uz nebudeme moct tesit z nasich deti...treba sa z nich tešit teraz....moja mamina by si to urcite tak zelala..vzdy ked som odchadzala od nej alebo isla na dovolenku,tak mi hned volala ako sa mam ,ci som v poriadku,ci sme dorazili dobre na miesto...strachovala sa proste aby sa mi nič nestalo,nechcela by ma vidiet nikdy stale sa trapi to viem..preto na jej počest musim byt taka silna ako bola ona..musim sa starat tak dobre o deti ako ona o nas....a pritom,ona sice mala rodičov ale dlhe roky sa nerozpravali.a s jej mamou nevychadzali ako mama s dcerou ale ako dve cudzie ženy..preto si musime my dišvčata važit,ze sme mali take uzasne maminy a aj ked nam tak chybaju musime mat hlavy hore kym mozeme....raz aj nas caka taky isty osud ....v tomto je život ku vsetkym rovnako spravodlivy alebo skor nespravodlivy.....hmm...držte sa....a ak chcete si pozrite ten dokument o liečbe rakoviny..dala som sem link pred par dnami...vraj sa da rakovina vyliečit vysokymi davkami vitaminom C ..ja tomu verim,lebo som bola vazne chora..nic mi nezaberalo ani lieky ...ale doplnky cečka ma vyliecili....urcite to neni len nahoda..prajem vela sil .....
Jana
6. února 2013
Zdravím všechny účastníky a návštěvníky této diskuze. Již 3 měsíce tyto stránky pravidelně navštěvuji a musím říct, že mi velmi pomohly srovnat se trochu s tím, co nás potkalo. Před třemi měsíci mi zemřela ve věku 56 let maminka, 9 měsíců od stanovení diagnózy rakovina plic. Než se u ní projevily známky nemoci, byla úplně zdravá, nikdy nekouřila, zdravě jedla, sportovala. Byl to šok, když po měsíčním marodění se zápalem plic šla na CT a přišel výsledek: tumor s metastázemi v páteři, poslední stadium, paliativní léčba. Asi po měsíci začala mít hrozné bolesti páteře, doktorům se podařilo je zvládnout náplastmi. Následovala série ozařování a chemoterapie. Zvládala to dobře. Měla jsem radost. když mohla chodit na procházky, jezdila zase na chalupu, vařila. Začala jsem věřit tomu, že to přece jen není konec a pár let tu s námi pobude. Pak přišel říjen a začala mít problémy s dýcháním. Hospitalizovali ji a dělali drenáže. Po 2 týdnech ji chtěli propustit. Bylo úterý a ve čtvrtek měla jít domů. Ale ve čtvrtek ji nepropustili. Šla jsem za ní na návštěvu a před nemocnicí potkala taťku v slzách. Obrovské zhoršení, nechodila, téměř nemluvila, už se ani neusmívala, neuvěřitelně se podobala dědečkovi, když se blížil jeho konec. V pátek i o víkendu jsme se u ní s taťkou i bratrem střídali. V nemocnici nám vyšli vstříc a nechali nás k ní chodit kolem jedenácté a odcházet kolem šesté večer. Dostávala už morfium. V pondělí jsme u ní byli naposled, všichni tři celý den. Začala se dusit. Když si vzpomenu na to utrpení, které musela prožít, říkám si, kde je spravedlnost. Celé odpoledne jsem seděla u ní a modlila se otčenáš, aby už skončilo to utrpení. Večer kolem šesté se jí tolik přitížilo, že se rozhodli odsávat a dát jí injekci na spaní. Sestra nám řekla, abychom se rozloučili, pravděpodobně naposled a odešli. Řekla jsem mamince, že ji máme všichni moc rádi a zase se uvidíme. (Věřím tomu, že se naše duše znovu setkají.) V noci zazvonil telefon a oznámili nám, že před půlnocí zemřela. Dlouho jsem pak měla výčitky, že jsem nebyla s ní v okamžiku smrti, že jsme se nechali vyhodit, že jsem za ní mohla chodit častěji, že jsme si ji mohli vzít domů, že jsem nevěděla, zda ví, že umírá..., nevím, co bylo správné, ale stále mám pocit viny, že jsem něco mohla udělat jinak. Nastalo období asi 2 měsíců, kdy jsem byla úplně otupělá, občas jsem plakala, Vánoce byly hrozné, ale zvládli jsme to. Jednoho dne v lednu mi konečně došlo, že už tu není a nebude, pořádně jsem se vybrečela a od té doby mi je líp. Teď už se dokonce dokážu těšit na věci budoucí, normálně fungovat i se zasmát. Smířila jsem s tím, že lidé umírají mladí i staří a bolest pomalu slábne. Zesílí ve dnech, kdy vím, že jsme spolu naposled něco významného prožily, tehdy se mi všechno připomene, nebráním se tomu a zase se mi uleví. Je mi líto, že nebude na mojí svatbě a neuvidí vnoučata. Ale prostě to tak je. Denně na ni s láskou myslím. Snažím se pro ni i teď ještě něco udělat alespoň modlitbou.

In reply to by Anonym (neověřeno)

Markéta
6. února 2013
Dobrý den,
náhodou jsem se dostala na tyto stránky. Moje maminka práve umírá na rakovinu, je strašné to takhle vyslovit, ale vím že je to pravda. Je jí 58 let a s rakovinou se trápí 6 let. Začalo to po smrti jejího manžela. Mela rakovinu prsu a po dvou letech se jí to opet vrátilo a pak zase za dva roky,ale to už to mela v plicích. Neoperovali jí dostala další chemoterapie a výsledky loni v ríjnu byly v porádku, pred vánoci už se necítila dobre, šla na CT a ted v pondelí byly výsledky a ortel byl metastázy na plicích a játrech. nechali si jí v nemocnici. Má bolesti tak se jí snaží stabilizovat je jí zle od žaludku a zvrací. Mluvila jsem s doktrokou a rekla mi, že je to otázka mesíce max. mesícu. Maminka to neví. Chtejí jí stabilizovat, aby nemela bolesti a pustit domu. Já jsem verila na milion procent, že bude zdravá. Strašne me to zasočilo apripadám si jako ve snu. Hlavou se mi honí strašné veci. Nevím co a jak bude. Je chribková epidemie, tka me za ní ani nepustí, pouze jí volám. Já žiji 600 km od maminky a mám roční holčičku. čekám až jí pustí z nemocnice a budu s ní. Mám strašný strach jak to zvládnu, jak to zvládne ona, jak to zvládne moje holčička. Nemužu si maminku vzít k sobe, bydlíme v dome u tchýne a máme tu jen jeden pokoj. Stavíme teprve dum. Hlavne, aby nemela ty bolesti. Mám pocit že se mi rozkočí hlava a halvne srdce, že se zblázním. Nejradeji bych zalezla, ale musím fungovat. Musím se držet pred tou malou a ješte i kojím. Mám strach jak se vydržím dívat, jak maminka umírá. Nemužu verit že umírá, když pred tremi mesíci byla čistá. Chvílema si ríkám, aby tu byla co nejdéle, ale pak, aby to bylo rychlé a netrápila se. Je to strašné takhle premýšlet. Bože co mám delat, Ani za ní nemužu jít.

In reply to by Anonym (neověřeno)

Ludka
7. února 2013
Ahoj Marketka, prajem ti vela sil pri zvladani tejto tazkej situacie. Ja som si tym presla pred polrokom a pocas mesiac dlheho maminkinho trapenia som schudla 6kg, Boli to riadne nervy a mala som co robit aby som to ustala. Ak mozem poradit, urob pre maminku vsetko co sa da, aby si si to potom nevycitala do konca zivota ako ja! Tiez som prihliadala na maleho syna a robotu a stale som si myslela, ze mam este cas a zrazu bolo neskoro na prevoz domov aj na rozlucku. Moja mamima mala takyto isty priebeh choroby, bolelo ju brucho a tri tyzdne vkuse zvracala, bolo to ako v horore - vidiet ju trapit sa a nevediet jej pomoct. Najprv jej zostavali 2-3 mesiace zivota, potom sme ratali uz len dni a hodiny. Ak sa ti da, poziadaj svokru alebo kamaratku nech sa ti na par dni postara o malicku, pripadne ju odstav aj z kojenia, a radsej chod na par dni za maminkou. Vybav jej nejaky hospic alebo ju zober k nej domov. A co surodenci, ze by ste sa pri nej striedali. Vydrz to par dni, uvidis aka bude spokojna maminka a ty budes mat pokoj v dusi. Hovorit jej nic nemusis, ona sama to pochopi a vyciti co sa deje.
Mne doktrori povedali, ze mamka je na dozitie ale jej to nikto narovinu tak nepovedal, len to mlcanie alebo tichy plac svedcilo o tom, ze to sama vycitila.
Musis ty sama vediet kolko mas sil a ake mas moznosti byt s maminkou posledne dni jej zivota. Ja som neurobila maximum a to ma teraz velmi tazi. S umieranim to bola moja prva skusenost a dnes uz viem, ze ak sa to este raz zopakuje, budem konat uplne inak.
Drzim palce a nech to dopadne akokolvek, daj uz teraz maminke najavo vsetku svoju lasku a povedz jej co vsetko pre teba znamena. Budem na teba mysliet a drzim maminke palce aby sa co najmenej trapila...

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
7. února 2013
Ludka tak nadherne si to napisalo čisto od srdca....az som si poplakala....presne ako pišeš Maretla urob pre svoju maminku čo najviac aj ked mas detičky.atd..maminka sa o nas tarala ,ked sme boli mali dala nam vsetko aby sme prezili,aby sme raz aj my mohli mat vlastne deti....teraz ked uz mame vlastne deti..treba jej to vratit...na deti samozrejme tiez musime mysliet,ale teraz TaTvoja mamička.....najviac na svete potrebuje..ver mi...ona by dala vsetko za to aby si bola s nou...aby videla Tvoju lasku k nej ,aby ju citila..vela sil Vam prajem aj Tebe aj Tvojej mamičke..a hlavne Vam prajem vela spoločne stravenych krasnych a nezabudnutelnych chvil....pretože žial to je vsetko,čo nam po maminkach zostane ..krasne spomienky na nezaplatenie....

In reply to by Anonym (neověřeno)

Misha
7. února 2013
Ahoj Jano a Markéto.Ze všeho nejvíc vám teď přeji hodně sil,je to těžké,bolestjvé a ještě dlouho bude.Musíte sebrat všechny zbytky sil,Souhlasím s holkama,snažte se být se svými mamkami až do konce,být s nimi co nejvíc,není to jednoduché,psychicky i fyzicky si každá z nás sáhne až na úplné dno,ale naše maminky jsou na tom hůř a rozhodně si to zaslouží.Od smrti moji mamky to bude letos v květnu 2 roky,pořád to bolí a pořád občas pláču,ale ta největší bolest postupem času trošku otupí a přijde den,kdy se zase budete z něčeho radovat,na něco se těšit,moci se smát.Ještě jednou přeji hodně sil,cítím s vámi.

In reply to by Anonym (neověřeno)

Markéta
7. února 2013
Ahoj holky. Velmi Vám všem dekuji za slova útechy. Predevším tobe Ludka. Už mám vše promyšlené, abych se o maminku mohla postarat. Príští týden jí pustí z nemocnice, pojedu za ní s dcerou i manželem. Vezmu jí k ní domu a zustanu, tak dlouho jak bude potreba. Manžel bude mít jen pár dní dovolenou, ale s malou u ní budeme až do konce. Ješte pripadá v úvahu hospic, když už by to doma nešlo. Jsem s ní každý den v kontaktu, cítí se lépe. Tak jsem moc ráda. Dnes jsem mluvila opet s paní doktorkou, zda by me za ní preci jen nepustili. Kvuli té chripkové epidemii to opravdu nejde. Teším se až jí pustí a budeme s ní, ale stejne tak se toho bojím. Malá práve začíná chodit, jsem ráda, že to maminka uvidí a že jí ta malá vnese do života radost. Stále tomu nemužu uverit, že moje maminka umírá, že se možná nedočká jara, které tak miluje. Ta bolest je nepopsatelná. Zvláštní je, že nebrečím, já která brečím i pri reklame na detské plenky. Hlavne, aby maminka netrpela. Už me nikdy nebude nikdo milovat, tak jako ona. Jsem štastná, že stihla mojí svatbu a narození své první vnučky. Nemám sourozence a rodiče jsou rozvedení. Snad budu mít dostatek sil to vše zvládnout a udelat maminku ješte štastnou. Dekuji ješte jednou vám všem.

In reply to by Anonym (neověřeno)

Jana
8. února 2013
Ahoj Markéto,
Úplně Tě chápu, je to strašné čekat na smrt někoho blízkého a taky jsem u toho měla spoustu smíšených pocitů, zároveň bolest, jak trpí, radost, že ji ještě vidím, bylo těžké se v tom vyznat. Myslím, že jsi udělala skvělé rozhodnutí, jet za ní. Nebudeš toho litovat. Já sama mám teď výčitky, jak jsem se občas chovala sobecky a mohla toho pro ni udělat víc. Drž se, zvládneš to, přeju hodně sil.
darina
5. února 2013
Ja som to mala s maminkou veľmi ťažké, ani domov som si ju nemohla zobrať, lebo bola na dýchacích prístrojoch, ani som nemohla byť s nou dlhšie, pretože ma na ARO pustili len na 2 hodiny aj to nie vždy, niekedy len na hodinu, lebo mali prípad a to ma už o hodinu hnali von. Bolo mi tak ťažko, že ani opísať to neviem. Ešte ani rozprávať maminka moja nevedela, lebo mala zavedenú hadicu do hrdla, takže mi o smrti vôbec nič nevedela povedať, ktovie čo by si želala, takže všetko bolo na mne s pohrebom a so všetkým. Ani neviem ako som všetko prežila. Dievčatá ja sa cítim veľmi zle, neviem čo bude dalej, neviem si predstaviť ako sa to dá zvládnuť. Stále plačem, ani neviem odkiaľ mám toľko slz. Je to hrozné, čo sa nám stalo. Nedá sa to pochopiť. Vôbec neviem dalej existovať, však to sa nedá prežiť. Mamička moja ja chcem byť s tebou. Tvoja milovaná dcéra Dari. Peťka aj ja som tak ako píšeš ty, že nevieš tak ľúbiť nikoho, asi som veľký sebec, ale mne chýba strašne mamička, neviem si bez nej život dalej predstaviť. Napíšte prosím ako sa máte vy. Ahojte zatiaľ.
Ľudka
5. února 2013
Miška, viem o čom píšeš. Moja maminka asi také bolesti nemala, ale tiež si želala zomrieť. Pochopila, keď v nemocnici s ňou nič nerobia, že už je koniec. Štyri roky sa trápila s rakovinou a bolo to niekedy dosť ťažké - mala striedavo dobré a zlé obdobia a keďže mala rakovinu vaječníkov a postupovalo stále vyššie - na črevá, pečeň, žalúdok, tak mávala často bolesti brucha, nevoľnosti a nechuť do jedla. Ku koncu už bola na tom tak zle, že čokoľvek dostala do seba, vyvrátila a nedalo sa to zastaviť celé tri týždne(vlastne zvracala aj keď nejedla, až som sa čudovala odkiaľ sa to berie). Vieš si predstaviť ako ju to vysilovalo, ako nám za mesiac schudla, ako sa nám pred očami strácala. Stále ju bolelo brucho, tlačili ju nádory a cysty ale náplaste jej potom pomáhali. Morfium jej začali pichať až pri zápale pľúc, bola na ňom 5 dní ale bola ako nadrogovaná. Musela mať asi riadne silné dávky.
Sama mi povedala, že chce už zomrieť a ja som ja jej ani nečudovala, asi by som tiež mala toho za štyri roky plné zuby - stále na chemoterpii, stále v nemocnici, stále nejaké vyšetrenia v Blave, presuny medzi nemocnicami, vyšetrena a podobne... Našťastie nebola v tak veľkých bolestiach ako ty opisuješ. Museli ste byť riadne silní, keď ste to tak bravúrne zvládli. Určite by bola na vás maminka veľmi hrdá... Dobrí ľudia a zvlášť maminky si nezaslúžia takýto krutý koniec,,, pred rakovinou budem mať do konca života vľký REŚPEKT

In reply to by Anonym (neověřeno)

Misha
5. února 2013
Ľudka moje mamka měla rakovinu plic,byla nemocná jenom 3 měsíce,než zemřela,ale tolik bolesti,utrpení a bezmoci si někteří lidi nevyberou za celý život.Mamka za ty tři měsíce zhubla asi o 20 kilo.I vy jste Ľudka museli být hodně silní,neumím si představit 4 roky trápení.I já mám velkou pokoru před touhle nemocí.A zároveň velký strach,že by mě mohl potkat stejný osud,když vím,co je to za utrpení.Mamce píchali morfium 4 týdny,ale sestra ze zdravotní péče nám říkala,že jim na Morfiu déle než 2 měsíce nikdo nevydržel.Je to velký pomocník při bolestech,ale myslím,že i pomalý zabiják.Věř,Ľudka,že i na tebe by byla tvoje mamka hrdá.A děkuju

In reply to by Anonym (neověřeno)

Ľudka
5. února 2013
Miška, ja by som si za normálnych okolností nevyčítala, že som pre maminku urobila málo, ale posledný deň jej života som za ňou nebola. Bola som s ňou v stredu, tak som si povedala, že pôjdem zase v piatok. Musela som ísť do roboty a hoci by som si mohla pýtať voľno, neurobila som tak. Navyše som veľmi nevládala cestovať za ňou každý deň, bola som nevyspatá a psychicky na dne a myslela som, že ešte vydrží nejaký ten deň. Dnes by som to riešila úplne inak a vybavila by som si neplatené voľno na niekoľko dní a jednoducho by som z Nitry neodišla pokiaľ by žila...
Maminka musela byť veľmi silná, keď s tým žila štyri roky... vžy sa usmievala a vravela, že pri živote ju držia vnúčatá, oni jej dodávali akúsi energiu a chuť a silu bojovať. Hoci sme od začiatku vedeli, že má posledné štvrté štádium, nikdy sme si nepripúšťali, že by nám raz zomrela. Najmenej tomu verila moja mamina, vedela, že sa s tým nedá dlho žiť, no napriek tomu bola živým dôkazom ako si predĺžiť život o pár rôčkov... Dva krát sa jej stav tak zlepšil, že mala onkomarkery takmer na nule a šťastná mi volala zo sonografie, že tam nemá žiadne nálezy. No vždy sa to vrátilo ako bumerang a bolo to ešte horšie. Ja som jej však bola nesmierne vďačná za to, že tak bojovala a mohla tu s nami byť dlhšie,,, na začiatku keď jej diagnostikovali rakovinu, tak jej doktori dávali pol roka života a vďaka nej, že sa tej chorobe tak nepoddala, dokázala bojovať štyri roky. Sama neviem či by som to dokázala :-O Aj doktori sa čudovali ako sa s jej prognózou super držala.
Tvoja maminka bola určite tiež silná, ale osud nedopraje každému rovnako dlhý čas a možno by ani nechcela tak dlho bojovať. Nikdy som ani ja presne nevedela, čo sa odohráva maminke v hlave a možno keď jej bolo horšie a mala bolesti, možno už dávno mala sto chuti to tu zabaliť, len nie vždy o tých svojich pocitoch hovorila. Pokiaľ jej bolo dobre, nedala na sebe nič poznať. Len nikdy nevieme kto sa ako cití keď je sám a aké má pocity. Najväčšei hrdinky sú však naše maminky, teraz sa len modliť, aby sa aj nám nič podobné v živote nepritrafilo

In reply to by Anonym (neověřeno)

Misha
6. února 2013
Ľudka,ani nevíš,jak ti rozumím,my jsme si zase vyčítali,že jsme mamku nevzali jinam,do jiné nemocnice.Když v Jihlavě řekli,že už mamku nebudou léčit,tak vzal brácha propouštěcí zprávy z nemocnice a jel do Brna,zeptat se,jestli by ještě nešlo zkusit třeba biologickou léčbu,cokoliv.Byla tam prý velmi hodná doktorka,bohužel,řekla,že v tomto stadiu už se opravdu nedá nic dělat,že je to prostě "na dožití".Co se týče chemoterapie,mamka z ní měla velký strach,ale tenkrát řekla-"teď není čas na hrdinství"a podstoupila ji 5krát.Pokaždé ji bylo hrozně zle,měla 8hodinové cykly,po kterých ji vždy doporučovali zůstat v nemocnici,že to doma nezvládne,ala vždycky jsme si mamku odvezli domů,že se o ni postaráme.Kromě toho jsme si sháněli různé informace,co by mamce ještě mohlo pomoci.Nakoupili jsme mamce meruňková jádra,vařili javorový sirup s jedlou sodou,pila nápoj ze zeleného ječmene a dělali jsme mamce zábaly z přesličky.2 týdny potom měla výborné výsledky a cítila se dobře v rámci možností.Ale 14 dní na to ji začali hrozně bolet záda a na MR ji zjistili metastázy v kostech.Takže mamce začali dávat Fentanylové náplasti na bolest a týden na to museli začít píchat i morfium,protože náplasti už nestačily.Mamka tenkrát řekla-"tak to už je konečná"Na Morfiu byla 3 týdny,než zemřela.Ľudka,myslím,že si vždycky budeme vyčítat,že jsme mohli,nebo měli udělat to,nebo ono líp,i když v povědomí víme,že to nebylo v naší moci,ani v našich silách.Ta nemoc byla mnohem silnější,než naše snaha,naše prosby,naše přání,ať nám nechá naše mamky žít.

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
5. února 2013
Ahojte dievčata ...moja maminka zomrela 4,augusta,,,moj ocino 9 augusta,..mamina mala pohreb 8meho..pride mi to take zvlaštne....jedno viem,že odkedy mi zomrela mamina nenavidim cislo 4 ,a odkedy ocino tak nenavidim 9..je to taky psychycky blok....hlavne to čislo 4.....hmm.....minule som bola v nemocnici.isla som okolo oddelenia ,kde lezala mamina,potom som sedela v aute a cakala na priatela,bola som odparkovana pod jej oknom kde lezala..predstavovala som si,že tam stale je na tej izbe..a pustila som jej jej oblubenu pesničku čau Lasko od Karla Gota...ked ju hrali strašne som sa rozplakala..a v tom tej budovy vynasali na lehatku nejakeho človeka,ktory zomrel..bol prikryty plachtou..ked som to zbadala,predstavila som si na moment,že je to maminka..a začala som sa dusit od plaču....nemohla som ani dychat a potom ma odtial priatel zobral a ja som plakala potom este asi dve hodiny...je tažke ,ked už si zase predstavim maminku tak naživo prestat plakat..je to silne...moja laska ku nej bola velmi silna..mozno som ani nevedela ako velmi az do momentu kym nezomrela..ked bola v nemocnici,tak som tam chodila kazdy den..hned rano uz o 5tej som bola hore,rychlo som sa najedla,kedze som bola tehotna..a uz som utekala ked zacali navstevne hodiny za maminou...ale čo mi vadili ,bolo to,že sestričky na oddeleni videli velky problem v tom,že tam chodim skor ako začnu navstevne hodiny a odchadzam neskor ako skoncia..ale ja som aj tak,aj ked mi vinadali,tam chodila skor a odchadzala neskor asi mamina jedina z odelenia tam mala najdlhšie vzdy navstevu..lebo som sa ich uštipačnymi rečami nedala odradit..a aj tak to bolo malo,aj tak by som s nou chcela by t dlhsie..jedien na co som vzdy myslela,ked som od nej odchadzala bolo,to nech uz je druhy den a nech zase za nou idem...jedna sestrika mi raz povedala,že je skoro ze navstevne hodiny začinaju az o 15 minut?? chapete o 15 minut skor som prisla a oni robili z toho problem...tak som jej povedala,ze ved to je len 15 minut aona na to,ze a keby Vas bili 15 minut bolo by to LEN?? a ja ze ale ja tu nikoho nebijem,ja chodim pomahat svojej mamine..a uz bola ticho potom...keby viem,ze si robia svoju pracu ako maju,tak nič nepoviem,ale ked som tam ja nebola mamine nemal kolko krat ani kto vodu podat ...ked nevladala..tak potom co vadi personalu ,ked chodime navstevovat svojich blizkych..mali by byt radi,ze im v podstate pomahame....vzdy hned ako som prisla za maminkou som jej masirovala bolave opuchnute nohy,ruky,chrbat,hlavu ,len nech ju nič neboli..vzdy som sa jej pytala,co ju boli,že ju budem hladkat a masirovat..bola taka rada..vzdy som na nej videla tu ulavu,ktoru citila pri masaži....a vzdy mi hovorila,skoda,ze tu nemozes byt so mnou stale..hmmm..mohla som mala som si to vybojovat,..teraz sa hnevam na tie sestričky...urcite vedia ,že ich pacienti tam zomieraju a nedopraju im tu radost byt s blizkymi..nech sa este naposledy potešia zo života...ved ,čo je krajsie ako byt s milovanymi ludmi.....

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
5. února 2013
Ludka chapem ta ako sa citiš a že sa hnevas na brata,ze ti nepovedal,že maminka zomrie v ten den alebo v tu noc..ja by som sa tiež hnevala..ale ja sa hlavne hnevam sama na seba..ze kazdy den som za mojou maminou chodila,ale v den ked zomrela..som si nejaksi nahovorila,ze jej je lepsie a ze nemusim za nou v tu sobotu..tak som poslala,len priatela,nech jej odnesie veci,čo potrebovala...a potom som sa pytala,,..ako maminka vypadala,a on mi povedal,ze lepšie ze sa prechadzala po izbe,jedla zapijala lieky ..hm a o 5 hodin na to zomrela..potom som priatelovi vyčitala,ze prečo mi nepovedal,že mamine je tak zle,ved nemohla vypadat lepsie ked zomrela..on stale tvrdi,že vypadala...ale ja tomu neverim....mala som za nou ist,.urcite by som videla,ja ze jej je horšie...tak ju lubim..chcela by som ju drzat za ruku..pri jej odchode,nech vie,že neni sama..ze ja ju lubim najviac na svete.....

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
5. února 2013
Dievčata vsetkym ,ktorym Vam zomrela maminka na rakovinu pozrite si toto video o tom ako uz zistili ako sa da inymi sposobmi rakovina liečit,len farmaceuticky priemysel to zatajuje aby dalej zarabali na chemoterapii atd.....mna to velmi zaujalo..a pozerala som to a s otvorenymi ustami..treba si to pozriet cele a pozorne citat titulky....po pozreti toho to a aj dalsich videi proste uz lekarom neverim a ich dobrym umyslom....čest vynimkam a tym ,ktori ani sami nevedia čim vlastne ludi liečia....

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
5. února 2013
http://www.auria.sk/blog/rakovina-koniec-jednej-choroby-ludstva

In reply to by Anonym (neověřeno)

Ľudka
5. února 2013
Peťka, veľa razy som počula, že ľuďom sa pred smrťou zlepší zdravotný stav. Kamoškin otec dva dni pred smrťou behal po izbe hoci pred tým nemohol vstať celý mesiac z postele a suseda mala infarkt a po pár dňoch sa jej polepšilo až tak, že do rána zomrela. Vraj je to normálne, že ľudia pred smrťou sa cítia lepšie a nevyzerajú na to, že by mali zomrieť. Buď rada, že sa tvoja maminka tak veľmi netrápila pred smrťou, možno si len ľahla a zaspala a taká smrť je najkrajšia. Snáď raz tie výčitky nahradia krásne spomienky a my budeme na ne spomínať s úsmevom na tvári.
A ďakujem za link, určite si to video pozriem keď budem sama. Veľa som čítala o alternatívnej liečbe rakoviny, vraj pomáha surová zeleninová strava, pichanie vitamínov B-neviem koľko... nejaké injekcie, ktoré sa dajú zohnať niekde v Rusku, potom aloe vera a atď. Dozvedela som sa o tom až po smrti mojej maminky, ale neviem či by sa dala na to nahovoriť. Neverila ani chemoterapii ale určite by neverila ani takejto liečbe. Veď keby to bola pravda, tak by rakovinu už dávno takto liečili a nezomieralo by na to toľko ľudí. Jedine na čo verím, čo pomáha pri liečbe - je čistá myseľ, optimizmus a nepoddať sa tomu, ale moja mamina podľa mňa nikdy neverila, že by sa z toho úplne dostala. To len ja som si naivne namýšľala, že sa s tým dá žiť X rokov. Dostanú sa z toho ľudia s prvým alebo druhým štádiom ale nie so štvrtým... :-( Chemoterapia je dobrá len na predĺženie života, je to svinstvo, ktoré síce akože ničí rakoviné bunky, ale zároveň robí oveľa väčšiu šarapu iným orgánom ako nádorom. Odchádza zrak, sluch, pečeň, červené krvinky atď. napr.krvný obraz mala mamina v čudu po každej chemoterapii, musela vždy naspäť do nemocnice na transfúziu krvi a pod. Škoda, že nemôžeme vrátiť čas, možno by bolo všetko úplne inak. Prajem všetkým dobrú noc a ozvite sa zase.
Ľudka
5. února 2013
Ahojte kočky.
Keď čítam vaše príbehy a pocity, tak mi je z toho tak strašne smutno. Stále sa utešujem tým, že čas to zahojí, alebo aspoň rochu zmierni a namiesto výčitiek čo som mohla ešte viac urobiť pre maminku, nastúpia krásne spomienky. Po polroku som došla do takého stavu ako Peťka - že sa mi niekedy nedá už ani plakať. City a lásku som preniesla ešte viac na syna, muž je už teraz úplne odstavený, chudák, je mi ho ľúto, ale cítim to tak, že sa musím teraz úplne oddať synovi. Neviem či je to správne... teším sa ešte viac z jeho úspechov, z jeho radosti, snažím sa byť na neho menej zlá a nervózna, keďže od pohrebu som ostala na neho dosť protivná a stále som bola z neho nervózna. Uvedomila som si, že to tak ďalej nemôže ísť, že vlastne on za nič nemôže,,, Mojej maminke sa niekedy nepáčilo, že na neho kričím a teraz by ju to ešte viac trápilo, že kvôli jej smrti som na neho zlá a vylievam si na ňom zlosť. Vždy s ňou vediem taý vnútorný monológ a spytujem sa jej potichu čo by na to či ono povedala, či by sa jej to páčilo alebo si predstavujem akoby asi na určitú situáciu reagovala, a ja si potom poviem - takto je to správne, takto by mi asi poradila...
Peťka, k tomu tvojmu snu - verím na niečo čo sa deje medzi nebom a zemou, na určité sny a znamenia, myslím, že to mohlo byť nejaké pre teba znamenie. Zvláštne je, že si ten sen pamätáš toľké roky, určite to bolo nejako predurčené pre teba. Ale nepripúšťaj si, že ty za to môžeš, možno si tej situácii keď už maminka vystupovala z auta na vozíku, nemohla nijako zabrániť. Asi jej to bolo už súdené... :-( Dúfam, že sa raz dočkáš nejakého znamenia od maminky, a keď aj nie, neboj, ona o tebe stále vie,,, skús tomu veriť. Moja maminka zomrela tiež sama tesne po bratovom odchode z nemocnice. Niekde som raz čítala, že niektorí zomierajúci si náročky vyberú na svoju smrť takú chvíľku, aby boli sami... vraj pre ich ľahší odchod, že sa im tak ľahšie odchádza z tohto sveta....že keby mali pri sebe tých, ktorých najviac ľúbia, že by ich pri zomieraní volali späť, proste by im nedopriali tak v kľude zomrieť a horšie by sa im potom aj na druhom svete žilo. Neviem či som to napísala dosť zrozumiteľne. Mne je strašne ľúto, že som v tej chvíli s ňou nebola, ťažko sa mi s tým vyrovnáva ale snažím sa uveriť tejto verzii. Brat s ňou bol do 13:30 a ona zomrela o 16, vtedy ju našla zdrav. sestra. Brat mi ani nechcel povedať, že mu doktrorka povedala, že v ten deň alebo v tú noc už maminka zomrie. Strašne som sa na neho hnevala, ak on si želal nevidieť ju zomierať, tak sa mohol aspoň mňa opýtať či tam nechcem byť s ňou... on to tak cítil, chcel si ju pamätať živú ale čo ak som ja chcela byť s ňou do poslednej chvíle??? A to ma mrzí najviac. Povedal mi len, že už na ňu nebol pekný pohľad, že už len tak chrčala a nevnímala, ale že očami hľadala niekoho po izbe a chcela niečo povedať... a som presvedčená o tom, že hľadala mňa alebo ocina, nemyslím si, že by chcela byť sama...

In reply to by Anonym (neověřeno)

Ľudka
5. února 2013
a ja som mala takú zlosť, zatiaľ čo on si želal odtaľ vypadnúť čo najskôr, tak ja som si želala byť pri nej čo najrýchlejšie... Ležala tam tri týždne a tiež sa uvažovalo o návrate domov, lenže doma nám odpadávala, keďže bola strašne slabá, neprijímala žiadnu stravu ani tekutiny (keď aj niečo vypila, tak to hneď vyvrátila) a popri rakovine mala cukrovku, takže potrebovala infúzie 24 hodín denne. Z Domácej opatrovateľskej stanice nám povedali, že to nie je možné, aby sme ju mali doma, tak sme začali vybavovať hospic - lenže ona vyzerala celkom dobre, len nevládala chodiť a jesť, mala náplaste od bolesti a to jej pomáhalo. Nevedela som si predstaviť, že takto bude fungovať ešte 2-3 mesiace ako nám predpovedali doktori... Nám doktrori v porovnaní s vami dievčatá, nezobrali nádej, práveže sme sa držali na to, že tu s nami bude ešte dosť dlhú dobu na to, aby sme sa s ňou pekne rozlúčili. Nádej nám zobral nečakaný zápal pľúc a to bol tak rýchly koniec, že sme nestihli ani prevoz do nášho mesta. Tešila som sa ako budeme spolu v hospici celé dni, ako sa budeme spolu rozprávať, hladkať za ruku a spolu spať a zrazu... nič! všetko sa zvrtlo veľmi rýchlo, nemohla dýchať, rozprávať, nevnímala dobre, bola nadopovaná morfiom a rátali sme dni... doktorka povedala 5 dní a mala pravdu :-(
Miška, tvoj príbeh sa mi páčil, podobný osud ako moja maminka, ale ticho ti závidim, že ste mali maminku doma a mohli ste s ňou byť do poslednej chvíle. Trápi ma, že som sa vtedy po jej smrti nezaujímala viac prečo sa to či ono dialo. Ja som bola tak psychicky na dne, tak slabá a bezmocná, že som nebola schopná žiadnych slov. Tiež som Peťka zo začiatku riešila všetko možné, radila som doktorom ako pokračovať v liečbe, pozerali na mňa ako na blbú, všetko čo som navrhla zamietli, jednoducho nebolo pomoci, ale ja v tej chvíli by som dala aj svoj život, alebo všetok majetok len aby sa dala maminka ešte nejako liečiť. Nepomohla by už ani chemoterapia, ani ožarovanie, ani vývod, operácia, skrátka NIČ. Maminka vydaná napospas osudu! Rakovina metastázovala ďalej kozmickou rýchlosťou, nechceli ju poslať už ani na sono celého tela, aby som sa aspoň dozvedela ako ďaleko to pokročilo... jedna sestra mi potom povedala, že pravdepodobne má už metastázy všade, hoci doktorka povedala, že jej to iba zasiahlo po novom pľúca. Nerobili s ňou v nemocnici okrem podávania infúzii nič, a to už maminka vedela o čo ide... ležať a čakať na smrť, musí byť hroznéééé. keď dostala zápal pľúc, tak ešte ten prvý deň nás ako tak vnímala, volala ma k sebe pri postel, trochu sa vypytovala na dátum, čas, ešte telefonovala s mojim Jakubkom, vládala mu povedať Ahoj a počas toho dňa sa na mňa eše naposledy trikrát usmiala... potom to už bolo zo dňa deň horšie. Len do dnes nechápem, prečo jej začali pichať morfium, či mala boleti, prečo musela byť tak utlmená... či ten morfium nebol len taký tichý zabiják... veď pokiaľ ležala a mala náplaste, tak bola v pohode, prečo sa to tak rýchlo zvrtlo... PREČO PREČO PRECO????

In reply to by Anonym (neověřeno)

Ľudka
5. února 2013
A Miška, ďakujem, že si sa podelila o svoj príbeh so smrťou - klobúk dole, muselo to byť veľmi ťažké. My sme boli s maminkou stále cez deň aj v noci, preložili ju na takú izbu, kde bola sama, aby sme mohli chodiť za ňou aj v noci, keďže sme boli od seba 80 km. Toto mi bude teraz takou výzvou do budúcna, ak sa mi to nedajbože ešte niekedy stane v živote, aby som vedela ako postupovať, ako konať, aby človek ktorý zomiera, nebol sám. Najviac ma bolí to, že mám prvú skúsenosť s umieraním práve s maminkou, s najmilovanejším človekom na svete. Snáď mi to maminka raz odpustí, že som nebola pri nej a že som neurobila všetko pre to... :-(((((

In reply to by Anonym (neověřeno)

Misha
5. února 2013
Luďka,věř,že to velmi těžké bylo.I já jsem měla první zkušenost se smrtí s mamkou.Nejhorší je ta bezmoc,nemoci pomoct.Jsem ráda,že jsme si prosadili,že chceme mít mamku doma.Ale věřím,že i ty Luďka,i všichni ostatní jste pro své maminky udělaly,co bylo ve vašich silách.Mamka měla náplasti proti bolesti a navíc ji museli píchat morfium,tak hrozné měla bolesti.Sama,když křičela bolestí,tak říkala,kéž bych se ráno neprobudila.A holky věřte,že jsme to mamce už i my,její děti přáli,aby to utrpení pro ni skončilo,i když jsme si nedokázali představit život bez ní.To vědomí,když naše mamky věděli,že už vlastně čekají jenom na smrt,musí být nepředstavitelně hrozné.Ta nemoc je krutá a nemilosrdná,nejhorší je,že stejně nemilosrdní umí být i lékaři,kteří se o takto nemocné lidi mají starat.
Helena
4. února 2013
Ahoj holky.
moje maminka zemřela letos na vánoce, je mi jako bych umřela s ní, nesměji se, nic mě nebaví, jsem nervozní na děti, včera jsem se až strachy otřásla, uvědomila jsem si, že už jí nikdy neuvidím, hrozná představa, myslela jsem, že časem to bude lepší, ale je mi čím dál tím hůř.Nevím, jak bez ní žít, neumím to, mám pocit, že jsem tu zůstala sama, chci vrátit čas a být zase s ní, ale nejde to.Nevím zda to dál vydržím, pro mě skončil život také.Zatím se loučí se Helena.

In reply to by Anonym (neověřeno)

darina
4. února 2013
Helenka presne si všetko vystihla aj u mna je to také isté, cítim sa úplne stratená, trasie sa mi žalúdok, neviem bez nej existovať, čas nevieme vrátiť naspať, a to je pre mna strašné. Moja maminka bola taká dobrá, že takúto ženu hľadať treba. Ked sa pozriem okolo seba, takúto mamičku nemá nikto. Určite tvoja bola taká istá dobručká preto aj ty nevieš bez nej existovať. Helenka je to strašné, čo sa nám stalo.

In reply to by Anonym (neověřeno)

Helena
4. února 2013
Darinka, maminka věděla, jak jsem na ní závislá a jak ji miluji, proto mi před svou smrtí napsala dopis, našla jsem ho až po její smrti, když je mi nejhůř, tak si ho čtu, píše abych neplakala až se mnou nebude ať jsem silná a nebrečím, ale copak to jde, tak moc mi chybí asi jako tvoje maminka tobě.Já2 říkám, že s maminkou umřelo sluníčko, když začne svítit zatahuji žaluzie a pláču, protože ona ho už nikdy neuvidí, byla, tak hodná, obětovala se jenom pro nás, žila pro nás, jak teď žít bez ní.kdo nám poradí tu hrůzu přežít, nevím, asi čas a krásné vzpomínky.
darina
4. února 2013
Je to také neskučné, už je to 2,5 mesiaca čo som bez mojej milovanej mamičky a stále sa len trápim tlačí ma pri srdci. Neviem či sa to raz trošku zmierni, neverím tomu. Dnes so bola u lekárky a sestra mi povedala, že ked sa takto budem trápiť, tak si vyvolám nejakú chorobu. Ja viem, že veľa chorôb je vyvolaných stresom, ale aj tak si neviem rozkázať. Kočky píšete, ako vám umreli mamičky aj moja sa trápila viac ako rok nevedela dobre hltať. Boli sme na všelijakých vyšetreniach , všetko mala negatívne, nič jej nenašli len alergiu. Tak ju liečila na alergiu ale dalej nevedela dobre prehltať. Už ked mi povedala, že aj jazyk jej neide tak akoby mal, už ja som hovorila, že to môžu byť aj svaly. Ja nie som lekár a predsa som už myslela aj na to. Už ked maminke sa ešte pohoršilo, tak som ju zobrala na neurologiu a doktorka potvrdila, že je to svalové ochorenie myastenia gravis. Ona povedala že sa to dá liečiť. Ešte v ten večer sa mamke pohoršilo, zobrali sme ju do nemocnice, kde sa jej stav zlepšil na 3 dni a potom sa začal zhoršovať. Ja mám veľmi zlé skúsenosti s lekármi z ARA, rozprávali sa so mnou ako s debilom, bol ta mladý lekár, ktorý sa mi smial do očí, ked som sa vypytovala na stav mamičky. Moja mamičky nevedela jesť, mala sondu zavedenú, nevedela dýchať, bola na umelej ventilácii. Predstavte si človeka, ktorý je pripútaný na lôžku a ešte ani rozprávať nevie, ale je pri úplnom vedomí. Ked maminka chcela niečo od sestričiek, tak musela zabúchať na posteľ. Vtedy k nej prišli a priviazali jej ruku o posteľ. Ked mi to maminka napísala, lebo len tak vedela so mnou komunikovať, skoro som tam skolabovala. Najradšej by som ich udala. Títo lekári sú bezcitní, arogantní ja na nich neviem povedať ako by som ich nazvala. Ked si to všetko premietnem, skoro zošaliem, tak ma to bolí, že koľko si musela tá dobrá milá žena vytrpieť. Nie som hnusná, ale ja im prajem to isté, aby búchali do postele a aby ich tiež priviazali. Takže toľkoto o našich DOKTOROCH. Ano mali by trošku povzdbudiť tých chorých ľudí. Neviem na toto zlé zabudnúť je to o to ťažšie, že maminka trpela v nemocnici 3 týždne, ale pre chorých ľudí je to večnosť. Ked v ten piatok vydýchla, ja som pri nej nebola, lebo domov ju nemohli dať a ona zomrela v noci. Povedala som si, že sa už netrápi. Ano netrápi, ale o to viac sa trápim teraz ja. Neviem kočky ako sa dá s týmto žiť, neviem či ešte raz budem taká aká som bývala, veselá, bláznivá aj ked mám svoj vek, ale ja som si tak vždy pripadala, že som mladá. Odkedy mi mamka zomrela, necítim sa tak , všetko stratilo pre mna význam, som bezradná. Držia ma tu len deti. Ahojte píšte aj nadalej.

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
4. února 2013
Ahojte Darinka aHelenka..ja som uz po 6tich mesiacoch sa dostala do takeho niečoho,ze uz mi nejde niekedy ani plakat..odisli s maminkou aj moje city..nedokazem nikoho lubit tak ako ju..mojho syna milujem..ale ta laska k mojej mamine,ta bola taka krasna ,taka ina ako vsetky ostatne..odkedy mamina zomrela nezaujimma ma moj priatel..nedokazem ho uz mat rada ..je mi lahostajny..predtym som si myslela,ze je cely moj svet..odkedy mamina zomrela..som si uvedomila jedno,že celym svetom bola pre mna len ona...niekedy na nu mysli,chcem plakat.a uz mi to nejde,..je to nejaka obrana organiznu alebo čo..lenže ja chcem plakat..a to ma ubija...Darinka moja mamina,bola v nemocnici tiez 3 tyzdne..najprv nevedela ani jest,postupne sa to zlepsovalo..ja som ju krmila,davala som jej vodu,potom začala sama..bola taka silna..tak velmi sa chcela vyliečit..ani nemohla chodot..povedali nam lekari,ze bude pouzivat vozik..no ona sa postavila a sama chodila na zachod,sama..aj ked mala opuchnute nohy ,ruky cele telo...vsetko dokazala...este si aj izbu wzdy krasne upratala...tak ju lubim..tak mi chyba....lekari sa mi tiez vysmievali,ked som im niečo povedala,o sposobe liečby ako by mali proste inak popripade maminu liečit,len sa ma pytali s vysmechom či mam medicinske vzdelanie....vystatuju sa svojimi titulmi a aj tak im tam zomieraju ludia jeden za druhym....tiez ju nechali na izbe napojenu na infuzie aj ked dotiekli..pritom mmaina im zvonila,ze chce ist na zachod nechali ju cakat aj dve hodiny,..kym sa skoro nepocikala,ked sme tam zrovna neboli na navsteve..takto sa s uctou spravaju k umierajucim ludom..hajzli su to...
darina
1. února 2013
Ahojte dievčatá, Ľudka ja viem, že to myslíš dobre, aby Peťka vyhľadala psychologa, ale ver mi, že ani jej a ani mno nepomôže. Mne aspon môže hovoriť aj psycholog, že toto je život, tak to musí byť, ale ja aj tak sa neviem s týmto vysporiadať. Pozerám sa na fotku maminky a plačem a hovorím jej, prečo ma tu nechala. Inak včera som bola v nemocnici na krvi a dnes mám výsledok, že to nie je zhubné. Na operáciu neviem kedy idem, lebo o týžden mi dajú termín. Tak som sa včera bála, lebo mi povedal, že musia vylúčiť, že to nie je zlého pôvodu. Myslela som na svoje deti, a aj teraz myslím, ked pôjdem na operáciu, že sa môže hocičo stať a potom moje deti budú to isté prežívať čo ja. Už nevládzem veľakrát si myslím, že sa zbláznim, neviem to jednoducho prijať. Ja se ti Peťka nečudujem, že sa hneváš na celý svet aj ja som tak, píšeš, že budeš zlá ku každému , máš pravdu asi treba byť taký, lebo takým sa nič nestane. Zlí ľudia sú tu, kazia tu vzduch, robia každému zle a predsa majú právo na život. Moja mamička každému pomáhala ako len vedela, včera večer mi volala kamoška aj tej som hovorila, že ked ju manžel opustil s malým dieťaťom, moja maminka hovorila, aby sme ju išli pozrieť, povzbudiť. Taká ona bola, láskavá dobroprajná, milá jednoducho zlatá žena. Aj teraz už nevidím čo píšem, lebo mi tečú slzy. Budem končiť, napíšte. Ahojte.

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
2. února 2013
dnes sa mi snival krasny sen s maminou..že bola zdrava zobrala som ju z nemocnice a išli sme na vylet..na vyhliadkovu vežu odkial bol nadherny vyhlad na more a krasnu prirodu a mamina bola taka štastna,vsetko si fotila...a vravela mi Petka už ma nič neboli,pozri ako možem behat.... .hmmm..kiež by to tak bolo.......

In reply to by Anonym (neověřeno)

darina
3. února 2013
Možno Peťka sa naozaj tak cítia, možno sú tam zdravé a nič ich nebolí. Aj ja zvyknem snívať s mamičkou a skoro vždy sa tam má lepšie ako sa tu mala. Nuž dúfajme že to tak naozaj je.

In reply to by Anonym (neověřeno)

Ľudka
3. února 2013
Ahojte, ja tiež verím tomu, že sa tam hore má moja maminka dobre a že ju už nič nebolí... dosť sa natrápila a posledný mesiac jej života bol ako za trest, dosť si vytrpela, chudiatko moje. Občas privriem len tak oči a predsatvujem si aká bola keď ešte žila, vybavím si jej mäkké a voňavé ruky od varenia a jemnú hladkú tvár a vôňu jej tela... raz som u otca zadriemala na pohovke pri telke a zdalo sa mi o maminke ako sa v autobuse na niečom nahlas a schuti na smeje... precitla som a ubehlo len desať minút odkedy mi ušli pri telke oči...
Veľa razy som rozmýšľala o tom ako sa asi na rakovinu zomiera, nikto mi to nikdy nepovedal, nevedela som si to predstaviť. Vždy som videla na onkológii len vychudnutých ľudí bez vlasov ale behali alebo sa o to aspoň snažili... a raz mi maminka povedala - "čo myslíš, aj mňa to čaká, aj ja tak raz dopadnem..." A ja som sa ešte zasmiala a neveriacky som jej odpovedala - Ale prosím ťa, čo by si tak dopadla... No mamine bolo vtedy do plaču... Počas štyroch rokov čo bojovala s tou svinskou chorobou sa stretla a zoznámila s veľa ľuďmi s podobným osudom, s niektorými sa aj občas stretávala, a potom postupne všetkých oplakala a bolo jej strašne ľúto keď mi rozprávala, že zomrela tá a tá pacientka, ktorá ešte nedávno behala po meste a dobre vyzerala... Najviac jej bolo ľúto, keď zomrela aj jej kamarátka kozmetička, maminka chodila k nej na obočie a vždy sa kozmentičke vyrozprávala o svojej chorobe, kozmetička ju prednostne brávala alebo ju prišla spraviť domov a mala pre maminku veľké pochopenie. Zrazu sa jedného dňa stretli u doktorky a o dva mesiace už kozmetička zomrela... na rakovinu... A to bol gól, nečakal to nikto a hlavne ani ona sama netušila, že pokiaľ jej moja mamina rozpráva o rakovine, tak ju vlastne aj ona sama má... :-( No a ani vtedy sme sa nedozvedeli ako vlastne zomrela, ale maminka ju vtedy strašne postrádala...
Až keď sme sa v nemocnici mesiac pred maminkinou smrťou stretli so smrťou zoči voči, až vtedy človek veľa vecí pochopí... Keď tam ležala ten prvý týždeň a ešte sme verili, že sa vráti domov, prišla som za maminou a strašne sa rozplakala... rozprávala mi, ako večer na vedľajšej posteli zomrela jedna pani, že sa len začala dusiť, zachrčala a bolo po nej... a vtedy som pochopila, čo sa maminke premietlo hlavou, že vlastne prvý krát pocítila strašný strach zo smrti. Vtedy som však ešte netušila, že presne podobný osud čaká na moju maminku za tri týždne!! Najviac ma mrzí, že som pri nej nebola v poslednej chvíli (aj keď by asi nebolo o čo stáť) a ani som sa poriadne nedozvedela ako to vlastne prebehlo a či pri tom nejako veľmi netrpela. Viem len, že ju potom na izbe našla mŕtvu už len zdravotná sestra... Nemala som vôbec síl pýtať sa viacej a ani nikto z našej rodiny to neriešil a to ma dodnes strašne mrzí.
Celý život som len počúvala, že rakovina nebolí, až ku koncu, že sú obrovské bolesti, ale že mi odíde takým krutým spôsobom moja milovaná maminka, tak to by ma ani vo sne nenapadlo... Stále to bolí...

In reply to by Anonym (neověřeno)

Misha
4. února 2013
ahoj holky,moje mamka byla hospitalizovaná na onkologii v Jihlavě.Myslím,že sama tušila,že je na tom hodně špatně.Už tam musela být na kyslíku,protože ji nádor tlačil na průdušky.Když byla ještě zdravá,bzla velký skeptik,co se týkalo nemocných rakovinou,vždycky říkala,znáš někoho,koho by z rakovinyvyléčili?Ale tenkrát v nemocnici snad v koutku duše věřila,že ji vyléčí a i když už na tom byla hodně špatně,snad v posledním záblesku naděje se zeptala doktorky,které věřila a byla ji vlastně vydána na milost,jestli bude moci ještě jezdit na kole.Tato paní doktorka,která podle mě nemá ve zdravotnictví nic dělat,leda tak dojičku v kravíně(i když i těch krav by mi bylo líto)mamce odpověděla-"vy už si sama nezavážete ani boty!"!!!Maminka nám tenkrát volala a hrozně brečela,jsem přesvědčená,že ji tahle svině vzala poslední zbytky naděje.maminku už pak nechtěli léčit,rakovina metastázovala všude a chemo ani ozařování nepomáhalo.Doktoři rozhodli mamku převézt na odkladovku(ODN(,kam se odkládají lidi umřít.My jsme to v žádném případě nechtěli dovolit,řekli jsme jim,že chceme mamku domů.Oni nám tvrdili,že to není možné,že mamka potřebuje kyslík,na který je čekací listina a musí ji píchat Morfium,kvůli bolesti,protože měla metastázy už i v kostech,což je velmi bolestivé.Mamka už tou dobou ani nechodila.Nechtěli jsme,aby mamka umírala sama v cizím,ošklivým prostředí a tak jsme zoufalí volali všude možně,až jsme se dozvěděli o sestřičkách z Domácí péče,které nám byli ochotné půjčit oxygenerátor kvůli kyslíku a slíbili,že nám s mamkou pomůžou.Takže jsme si mamku vzali domů a se sourozencemi jsme se u maminky střídali.Bylo velmi,velmi těžké dívat se a mamku,která nás 4 sourozence vychovala,jak trpí velkými bolestmi a ztrácí se nám před očima.Všichni jsme si fyzicky i psychicky sáhli až na úplné dno,hlavně lékaři,když jsme je volali domů,nám ne příliš vlídně,spíš sprostě říkali,že to nemůžeme zvládnout,ať mamku dáme do nemocnice,že konec nemusí být vůbec hezký,v zásadě se prý mamka udusí.Ta představa tohoto utrpení nás velmi děsila,ale prostě jsme už nemohli a nechtěli mít mamku v nemocnici a chtěli jsme,aby když musí zemřít,nebyla sama.mamka bzla doma z nemocnice 3 týdny a jednoho dne přestala vyžadovat injekce proti bolesti,nevzbudila se ani na chvíli,už ani nepila.sestra ze zdravotní péče nám oznámila,že z tohoto už se mamka neprobere a že by jsme se měli u ní všichni sejít.Mamka zemřela ještě tu noc,prostě přestala dýchat.my všichni její děti jsme byli v poslední chvíli s ní a i když to bylo nesmírně bolestivé a těžké a do smrti budeme mít její odchod před očima,jsme rádi,že jsme se takto rozhodli a věříme,že i mamka byla přes ty hrůzy ráda,že je doma.Pořád nám hrozně moc chybí a pořád pro ni pláčem.tak moc bychom ji chtěli zpátky...

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
4. února 2013
Dnes je presne 6 mesiacov ,čo moja mamina zomrela...ani tomu neverim stale....že už ju nebudem pocut ani vidiet nikdy....ale verim,že snou budem mat este vela snov,v ktorych sa budeme smiat a bude nam zase spolu dobre.......lekari beru nadej Miska viac jak robia dobre ludom škodia..čitala som,že 80percent chorob pochadza zo stresu....a potom,čo teda už chory zomierajuci človek?? kde ma zobrat nadej a silu zase bojovat,ked mu lekari zoberu poslednu nadej??? a šplechnu mu do oči,že už nema šancu žit....ze uz sa nebude prechdzat po nakupoch,ze uz sa nebude vbicyklovat,ze uz sa nebude hrat so svojimi vnučatkami,že uz si nezaviaže ani topanky...ako ma potom taky človek bojovat s chorobou..už nijak..lekari by sa mali zamysliet,a mali by sa okrem liečenia tiel naučit liečit trošku aj bolave duše...ved ked už človek ma zomriet tak aspon nech zomrie štastny...v klame,že bude vsetko v poriadku...a nie s tušenim,že uz zomrie o par dni a nevie kam pojde a boji sa,že už nikdy neuvidi tych čo miluje..tak by to nemalo byt....moja maminka,aspon v to dufam,verila,ze pojde z nemocnice zase domov,ze ja jej pomožem aby sa vyliečila a s tym to vedomim aj zomrela......pravdepodobne....LUBIM TA MAMI .......NAVZDY..........TVOJA PETKA.........

In reply to by Anonym (neověřeno)

petra
3. února 2013
Ludka ...presne to čo pišeš som zase zažiavala s maminkou aj jaa...vela krat sme sa rozpravali o smrti,...že ako to asi je,ked človek zomrie,,....mamina vždy vravela,že veri v nekonečnu energiu..neverila v Boha..ale verila,že človek je enrgia a enrgia sa len tak nemože vyparit ,musi fungovat dalej..vela krat sme si rozpravali pribehy zo života o ludoch,ktori zomreli a potom sa o par mesiacov ,rokov ozvali nejakym sposobom svojim blizkym ,ktorych milovali...napr jedna pani mala strasne rada svojho ocka..on bol elektrikar,a ked zomieral na rakovinu,slubil svojej dcere,teda,že ked zomrie zablika jej nejak svetlom,že ved je elktrikar tak to zvladne..a potom zomrel a stalo sa...jeho dcera bola strašne smutna..a raz večer ked bola sama doma..len tak jej začala blikat žiarovka v izbe...najprv tomu nechapal a potom jej došlo,že je to jej ocino..no neviem,či to tak bolo..a či sa to može stat..ale vtedy sme s maminou tomu verili,ked sme sa o tom rozpravali..lenže maminak mi nedala ziadne znamenie,volala som aj roznym vešticiam,a a takym ,čo sa zaoberaju snami,alebo posmrtnym životom...pytala som sa či mi maminka nechala nejaky odkaz..povedali mi,ževraj len mi posiela velku pusu a mam si davat pozor na kamaratky..neviem neverim tomu,že by mi nechala takyto odkaz hmm...ona by mi nechala určite iny...viem,že keby mohla,nenechala by ma trapit takto,a určite by mi dala nejak najavo,že sa ma dobre a ze sa nemam uz tym zaoberat a mam žit normalne dalej a araz sa stretneme...čakam stale na nejake znamenie....od mlada som mala sen....snival sa mi ked som mala 16 rokov,..v tom sne som videla maminku na nemocničnom balkone,sediet na invalidnom voziku...z toho sna išiel strašny strach..ked som sa zobudila triasla som sa a plakala..odvtedy som sa o maminu bala ako nikdy...nikomu som o tom sne nepovedala...az mojmu priatelovi...kd sme maminku doviezli do nemocnice...ona nechcela vystupi z auta.povedala ze nechce ist do nemocnice,ze chce ist domov,bola strasne opuchnuta ,ledva chodila..tak som povedala priatelovi,nech ide vypytat invalidny vozik z pohotovosti..tak ho doniesol a maminku zobral na nom na pohotovost...ked som ju zbadala na tom voziku mala som strach ako vtedy v tom sne....vravela som si,že dufam,ze to nema s tym snom nič spolocne....lenže mamina sa počas pobytu v nemocnici stav zlepšoval najprv teda ležala na jednotke intenzivnej starostlivosti,bola v bezvedomi,ja som vzdy prisla ku nej chytila som ju za ruku a položila som jej ju na moje bruško,že snad jej pomože malinky v mojom brušku ,že jej da enrgiu a silu aby prežila...a mala som pocit ze jej to pomaha..zotavovala sa..prelozilu ju na interne oddelenie....tiež vedla nej najprv ležala jedna pani,ktorej zlyhavala pečen..bola v kome,sem tam sa z nej prebrala a potom do nej zase upadla...mamina ked ju videla ,myslela si,ze sa z toho dostane...ale zrazu ta pani zomrela...mamina mala strach videla som to na nej..lebo ta pani mala to iste čo mamina,tiež jej zlyhavala pečen...lenže s tym rozdielom,že mamina