Vyplácení důchodu

Odpověď na dotaz ze dne 18. 3. 2011 zobrazit původní dotaz

Dobrý den. Prosím o radu jak postupovat. Mého strýce postihla mozková mrtvice. Leží na JIP v bezvědomí. Bydlí sám. Nyní se dostáváme do problému. Je třeba platit nájemné, elektřinu a jiné poplatky. Důchod ovšem pošta nevydá. Lze někde zažádat o vydání důchodu nebo jak zajistit, aby z něj byly placeny potřebné poplatky? Zatím jsme zvládly tyto platby uhradit, ale bohužel to již dál nejde. Je potřeba opravdu zaplatit jen tyto nutné platby. Prosím poraďte, jak toto zajistit?? Mockrát děkujeme.

Lenka
Pozor, tato odpověď je více než 6 měsíců stará a nemusí proto být již aktuální!

Vážená paní Lenko,

píšete, že Váš strýc po prodělané mozkové mrtvici leží na JIP v bezvědomí. Z toho důvodu si nemůže hradit poplatky související s bydlením (žije sám) a vyzvedávat si důchod na poště. Dosud jste poplatky hradili, ale z finančních důvodů to není nadále možné. Ptáte se, existuje-li nějaký způsob jak tuto situaci řešit.    

Situaci lze řešit ustanovením zvláštního příjemce důchodu Vašeho strýce. Ustanovit zvláštního příjemce důchodu lze v případech, kdy oprávněný příjemce není schopen vzhledem k nepříznivému zdravotnímu stavu přebírat svůj důchod nebo není schopen se podepsat.

Žádost o ustanovení zvláštního příjemce podává, v případě, že oprávněný ze zdravotních důvodu nemůže žádost podat sám,  osoba, která chce být zvláštním příjemcem důchodu oprávněného.

Na základě lékařské zprávy lze o ustanovení zvláštního příjemce požádat na příslušném úřadě (odboru sociálních věcí) v místě trvalého bydliště Vašeho strýce.

Potřebujete:

  • občanský průkaz,
  • občanský průkaz Vašeho strýce,
  • potvrzení lékaře, že Váš strýc není schopen si osobně přebírat na poště svůj důchod, podepsat se či rozhodovat o tom, kdo by měl být zvláštním příjemcem důchodu,
  • výměr důchodu,
  • vyplněnou žádost o ustanovení zvláštního příjemce (formulář je nutné si vyzvednout na příslušném úřadě).

Po podání žádosti zpravidla následuje sociální šetření. Šetří se, zdali se žadatel o příjemce stará, dochází za ním apod.

Sociální odbor má na vyřízení žádosti lhůtu 30 dnů. Poté zašle žadateli vyjádření. V případě kladného vyjádření je dále zasílá na Českou správu sociálního zabezpečení, která následně změní příjemce důchodu.

Pro bližší a více konkrétní informace prosím kontaktujte příslušný úřad v místě bydliště.

S přáním všeho dobrého,

Olga Cordiner

Dotaz zodpovídá

Mgr. Olga Stránská

poradenská pracovnice

Poradna je tu pro vás

Zadejte dotaz