Lze si objednat telefonické konzultace s lékařem domácího hospice kdykoli by bylo pacientovi doma zle?
Dobrý den, nemohu najít jiný kontakt tak si dovolím tento s dotazem:
pacient, kterého panídoktorka v únoru navštívila, je sice v posledním stadiu rakoviny, ale až dosud byl dobrý, dojde si na WC, k autu nebo sanitě, v září byl i v Portugalsku. Jenže nyní se začaly objevovat různé zdravotní příhody, s nimiž si nevím rady. Nepotřebuji celodenní péči, ani ji nemohu zařídit, protože chodím do práce. Ale potřebovala bych 24 hodinovou podporu lékaře nebo zdravotníka, abych se mohla kdykoliv na ten který příznak dotázat. Není možné si takovou službu u vás objednat? Např. když v noci dostane nečekané bolesti, navím, co dělat, jaký lék sehnat. Chodí sice na pravidelné kontroly k onkologovi, ale ten jen zkonstatuje, že je to zase trochu horší a objedná za 1/4 roku. Paní doktorka obvodní je sice hodná, ale se spoustou věcí si neví rady a také nefunguje na zavolání.
Zdraví
Hana Labonková
Ptáte se na možnost nepřetržitě dostupného konzultování s lékařem o pacientovi, u něhož proběhla začátkem letošního roku konziliární návštěva zdravotníků z domácího hospice Cesty domů.
Dobrý den, paní Labonková,
ptáte se na možnost nepřetržitě dostupného konzultování s lékařem o pacientovi, u něhož proběhla začátkem letošního roku konziliární návštěva zdravotníků z domácího hospice Cesty domů.
Rozumím tomu, že potřebujete chodit do práce a nemáte možnost zůstat s nemocným doma, máte také zatím pocit, že to není třeba. Nevíte si však rady s některými symptomy, jako jsou třeba nečekaně přicházející noční bolesti — ošetřující onkolog provádí kontroly stavu pána každé 3 měsíce a praktická lékařka si neví se vším rady a nefunguje na zavolání, proto byste ráda službu, kde by bylo možné se zdravotníkem konzultovat nastalou situaci.
Bohužel takto služby domácího hospice nefungují a ani fungovat nemohou. Naši lékaři nemohou nastavovat medikaci u pacientů, kteří nejsou v péči domácího hospice. Není to bezpečné, protože chybí celková znalost stavu pacienta a jeho vývoje, neví se o jeho reakcích na léky atd. Také jsme limitováni naší kapacitou počtu nemocných, o které pečujeme. Máme určitý počet pacientů v péči a ten je vždy takový, abychom zvládli pečovat ve kvalitě a rozsahu, jaký je třeba, není tedy možné být takto k dispozici nad tento počet a to ani pro konzultace stavu telefonicky.
Co bychom Vám mohli nabídnout je, že pokud by si praktická lékařka nevěděla rady s medikací, může se obrátit na naši lékařku pro konzultaci na email lekar@cestadomu.cz. Pro okamžitou praktickou pomoc je třeba volat zdravotnickou záchrannou službu. Pokud byste nechtěla, aby pána odvezli do nemocnice, lze požádat dispečerku, aby poslala sanitkou lékaře, protože nemocný je indikovaný k hospicové péči a neradi byste hospitalizaci. Je to ovšem bez záruky, protože když nebude lékař zrovna k dispozici, pak pána sanitka odveze do nemocnice.
Také lze zavolat na Call centrum záchranné služby – 800 888 155, které je v provozu 24 hodin denně a kde Vám mohou dát číslo na sloužícího lékaře v nemocnici nebo fungující pohotovostní službu, kde se můžete o medikaci poradit. Je třeba volat z mobilního telefonu.
S pozdravem a přáním mnoha sil a klidného času Vám i nemocnému
Tereza Bímová