Klient v domově pro seniory si nepřeje resuscitovat. Jak postupovat ohledně dříve vysloveného přání?
Dobrý den, mám dotaz ohledně Dříve vysloveného přání u klienta v Domově pro seniory. Konkrétně se jedná o přání neresuscitovat. Chci se zeptat jak správně postupovat v případě, že klient o přání neresuscitovat požádá. V Domově pro seniory nemáme svého lékaře a každý klient má lékaře svého, ke kterému dochází (nebo lékař dochází za ním). V případě, že přání sepíšeme a zajistíme úřední ověření podpisu, je nutné, aby u toho byl ošetřující lékař klienta, který mu dá písemné poučení? Nebo jak správně postupovat? Děkuji
Ptáte se nás, zda musí být lékař u toho, když budete s klientem v domově pro seniory sepisovat dříve vyslovené přání a u úředního ověření podpisu klienta. Zajímá Vás, jak máte správně postupovat.
Vážená paní Malá,
je více možností, jak sepsat dříve vyslovené přání. Pro platnost dokumentu dříve vysloveného přání, které má být respektováno bez ohledu na to, kdo pacientovi zrovna poskytuje zdravotní péči je nutné:
- aby bylo zpracováno písemně
- aby obsahovalo podpis pacienta a aby jeho podpis byl úředně ověřen
- aby byl pacient poučen lékařem o svém zdravotním stavu a o následcích dříve vysloveného přání
Lékař nemusí být u úředního ověření podpisu dříve vysloveného přání Vašeho klienta. Součinnost lékaře je nutná při poučení klienta o důsledcích dříve vysloveného přání, musí tak učinit písemně. Poučení může poskytnout Vašemu klientovi praktický lékař, paliatr nebo jiný lékař, pod jehož odbornost spadá zákrok či stav, kterého se dříve vyslovené přání týká.
Pokud Váš klient vyslovil přání, aby mu nebyla poskytnuta resuscitace, měli byste tuto informaci uvést do zdravotní dokumentace. To však neznamená, že se přání bude ve všech případech respektovat. Proto je dobré dříve vyslovené přání sepsat.
Můžete postupovat podle vzoru k sepsání dříve vysloveného přání, které obsahuje náš letáček Dříve vyslovené přání — manuál nejen pro pacienty. Praktický lékař Vašeho klienta se může řídit letáčkem Dříve vyslovené přání — manuál pro lékaře. Oba lze stáhnout na našem webu ve formátu pdf. Sepsané dříve vyslovené přání by mělo být uloženo u praktického lékaře, příp. u lékaře specialisty a klient by ho měl mít nejlépe i u sebe. Zdravotníci nejsou povinni přání dohledávat, ale měli by na něj brát zřetel, když se o něm včas dozví, např. od personálu domova.
S přáním zdárného vyřízení
Sára Balabánová