Jako osobní asistentka pečuji o pacienta s ALS. Nepřeje si volat RZ při zhoršení stavu, ale v rámci profese mám povinnost poskytnout pomoc. Jak postupovat?
Jde o prani pacienta s ALS, ke kteremu jezdime s kolegynemi jako osobni asistentky. On a jeho manzelka si nepreji, v pripade zhorseni zdr. stavu, abychom volaly RZP. Chteji pouze zavolat manzelku, ktera v dobe nasi pritomnosti u nich doma, odjizdi pryc. Mame povinnost poskytnout pomoc, ale to se "bije" s pranim klienta. Lze to resit nejakym notarskym zaznamem, s podpisy svedku? Toto zavrhuje nase supervizorka. Reditel hlasa respektovat prani klienta
Jsme jako mezi mlynskymi kameny. Jak bychom tedy mely postupovat? Dekuji za odpoved.
Píšete, že jezdíte pečovat jako osobní asistentka o pacienta s ALS, který si v případě zhoršení stavu nepřeje volat záchrannou službu. Vy ale máte ze zákona povinnost poskytnout člověku první pomoc, což se neslučuje s klientovým přáním. Ptáte se, zda jde tato situace nějak vyřešit a jak byste teď měli postupovat.
Dobrý den,
pro případ, kdy chce člověk žít až do konce podle svého přání a rozhodovat o svém zdravotním stavu sám, přestože toho nebude z důvodu nepříznivého zdravotního stavu schopen, slouží dříve vyslovené přání. Kromě toho, že je třeba si dříve vyslovené přání uložit u praktického lékaře či specialisty (viz odkaz), je rovněž praktické mít jej založené u dokladů a zapsané ve zdravotní dokumentaci, že pacient takové přání sepsal.
Podle dříve vysloveného přání by se pak měli řídit všichni včetně lékařů, osobních asistentů, blízkých atd. S pacienty v pokročilé fázi nevyléčitelného onemocnění bývá dříve vyslovené přání sepisováno často proto, že si pacient nepřeje prodlužování života za každou cenu. Odmítá například resuscitaci, převoz zdravotnickou záchrannou službou do nemocnice a naopak požaduje adekvátní léčbu bolesti a tišení utrpení v domácím prostředí.
S přáním pěkných dní
Anežka Moravcová