Tisková zpráva: Už se míň bojíme?
V první třetině roku 2012 uspořádala Cesta domů s podporou mnoha partnerů kampaň Nebojme se zbytečně. Cílem bylo připomenutí naší lidské konečnosti jako východiska pro poskytování dobré péče na konci života, resp. pro zlepšení této péče u nás.
*Když se totiž bojíme a zavíráme oči, nedokážeme pak pro své blízké nic moc kloudného udělat a necháváme je, aniž to vlastně chceme, umírat smutně a osaměle. Televizní spot s holčičkou, která sype verše dětské říkanky na všechny diváky, připadal mnohým dospělým strašidelný. A ještě každý dostal na konci prostou otázku: „Že se tě smrt netýká?“ Odpověď známe, ale nechceme ji vyslovit. A to je to, do čeho jsme chtěli kampaní píchnout. Občas se někdo lekl a někdo hněval, celkově ale dopadla tak, jak měla. *
Kořeny kampaně sahají do podzimu 2011, kdy byl zveřejněn výzkum veřejného mínění agentury STEM/MARK, realizovaný společně s Cestou domů. Na něj se dobře navazovalo s mediálními aktivitami, byl totiž alarmující. Česká televize v rámci podpory neziskového sektoru přislíbila vysílání charitativního spotu. Spot režíroval Jan Krofta, produkovala společnost **Partnership Pictures. Výrobu sponzorovala firma Adastra, **která podpořila i mnoho dalších aktivit celé kampaně. Výrazně přispěla i **Nadace Vodafone **svým projektem Krok jinak, kdy finančně podpořila koordinační a grafické práce na kampani. V neposlední řadě pak vyšla vstříc společnost Rencar, která realizovala kampaň v dopravních prostředcích. Přispěla také různá pražská i mimopražská kina, která spot promítala, často zcela zdarma.
Dva měsíce, v únoru a v březnu, vysílala Česká televize spot Nebojme se zbytečně. Spot byl promítán na všech kanálech a ve všech vysílacích časech. Připojila se i další média rozhovory v Českém rozhlase, v televizi, v novinách. Na Ihned.cz proběhla bannerová kampaň a byla uspořádána anketa významných osobností. Plakátky navazující na spot nedaly pokoj ani lidem v pražských tramvajích a v metru, ve stanicích byl modifikován pro systém Metrovision. V Lidových novinách pak byl vložen před Velikonoci leták s říkačkou.
Návštěvnost webu umirani.cz vzrostla několikrát na 2000 jedinečných návštěv za den, oblíbené byly zejména testy a poradna a další stránky určené široké veřejnosti. Jsme rádi, že kampaň inspirovala i zcela nezávislé osoby k dalším činnostem, které spontánně na kampaň navazují. Aktivit, zvláště těch, které přicházejí zvenčí od studentů, skautů, učitelů či politiků, si velmi vážíme. Rozumíme tomu tak, že kampaň si žije již svým životem, resp. že v lidech probudila to, co probudit měla. Možná si za čas budeme moci říci Už se míň bojíme, možná budeme umět o své nejbližší lépe pečovat a být jim nablízku ve chvílích, když jejich život končí.
„Je dobře se se smrtí spřátelit, než se ona začne chtít přátelit s námi. Než po nás zbude jen prázdná a unavená skořápka,“ říká biolog a filosof Stanislav Komárek na Dialog.Ihned.cz.
„Byli jsme vymyšleni jako bytosti konečné a je určitě dobré si to čas od času připomenout, dokud ještě tančíme na scéně, hrajeme si hry a koukáme na televizi,“ píše k tomu na svém blogu ředitelka Cesty domů Martina Špinková.