Problémy s vývodem z žaludku a nekomunikující zdravotnický personál.
Moje babička(85)má vývod z žaludku,protože nemohla již polikat a tím dostatečně přijímat stravu.Bylo to docela krušné,protože b.na zákrok nechtěla,chtěla,nechtěla..děs.Nedivím se personálu,že měl zlost.Nakonec dostala oranžovou hadičku,která je uzavřená tvrdým kónickým umělohmotným špuntem,který samozřejmě nedrží.Veškerý obsah žaludku,se tak neustále vylívá,hlavně do lůžka.Nikdo se s námi nechce bavit.Existuje nějaký nástavec se závitem?Nebo jiné uzavření?V lékárně taky nevědí.Děkujeme za odpověď.
Milá paní (slečno) Radko,
nacházíte se v opravdu nelehké situaci — nemocná babička, Váš pocit neschopnosti jí pomoci, nefungující komunikace mezi Vámi a zdravotníky…
Je pochopitelné, že Vaše babička se nemohla rozhodnout pro, nebo proti „hadičce“. Je to těžké už jen pro smíření se s nemocí, zvláště pak, jestli k tomu zákroku nedostala od lékaře dostatečně podrobné a s trpělivostí podané vysvětlení a také potřebnou dobu na rozmyšlenou.
Na druhé straně ošetřující personál, který je většinou přetížený v důsledku ne právě uspokojivé situaci ve zdravotnictví vůbec, může babiččinu nerozhodnost vnímat jako rozmar starší dámy. To však neznamená, že by babičce neměla být poskytnuta patřičná péče (včetně těsnícího uzávěru).
Ať už se jedná o hadičku, která vede skrz břišní stěnu (PEG) či o hadičku vedoucí nosem (naso-gastrální sondu), měla by mít uzávěr, který těsní. K tomu by měl sám nemocný, event. i rodina dostat vysvětlení a poučení o tom, jak se s „hadičkou“ zachází.
Požádejte pana doktora o vysvětlení — co je to za hadičku, jak funguje, jaké výhody a nevýhody s tím souvisejí… Potom oslovte sestřičku a požádejte jí, aby Vám ukázala, jak se o „hadičku“ starat (pro případ, kdy by babička šla domů). Nechte si ukázat, jak se podává potrava, jak se hadička proplachuje, jak se uzavírá.
Právě tam, kde onu hadičku babičce zavedli, také nejlépe budou vědět, jaký uzávěr k ní pasuje. Věřím, že se domluvíte.
Přeji Vám hodně sil a trpělivosti!
V úctě
Anna Krutská