Udělení ceny Via bona
Každý dobrý čin má být po zásluze odměněn. To je neuskutečnitelná vize zhodnocení příkladného dárcovství a realita je o trochu skoupější — na letošním osmém vyhlášení cen Via Bona byly oceněny čtyři filantropické aktivity a třem dalším bylo uděleno čestné uznání. Dohromady sedm nejzářnějších, nejpřínosnějších a nejušlechtilejších činů vybrala hodnotící komise z téměř 70 nominovaných firem a individuálních dárců. Je potěšitelné, že její práce letos nebyla vůbec jednoduchá.
Milá moderátorka a čerstvá maminka Lucie Vopálenská zahájila osmý ročník slavnostního předání cen Via Bona 20. září v rezidenci velvyslance USA v České republice. Přestože velvyslanec sám byl spolu s Václavem Klausem na návštěvě v USA, jeho žena Catherine Cabaniss se citlivě ujala role hostitelky na recepci a přivítala snaživou češtinou všechny přítomné dárce, hosty a novináře.
Ředitel nadace Jiří Bárta připomněl, že přestože se nadace snaží každý rok částečně obměňovat hlavní kategorie, sešlo se za osm let více než 600 nominací na ocenění, a proto se hodnotící komise může věnovat opravdu kvalitním a účinným projektům.
Letos pracovala komise v tomto složení: Igor Blaževič (společnost Člověk v tísni), Daniel Kšppl (Marketing & Media), Andrea Machálková (Citigroup), Václav Marhoul (Silver Screen), Tomáš Němeček (Hospodářské noviny), Luďka Raimondová (Asociace PR agentur), Vladimír Bystrov (Bison & Rose) a Lenka Surotchak (Nadace Pontis).
Cenu Via Bona, určenou pro velké firmy, získala Stavební spořitelna České spořitelny za několikaletou a systematickou podporu občanského sdružení Portus a benefiční Akce cihla. Jejím cílem je získat finanční prostředky pro dobudování chráněného bydlení pro lidi s mentálním postižením ve Slapech. Cenu předala zástupci SSČS manželka amerického velvyslance.
Cena Via Bona pro malé a střední firmy byla udělena písecké stavební společnosti Cesta za dlouhodobou finanční a materiální pomoc Asociaci rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v ČR, klubu Krteček v Písku, a za podporu dalších neziskových organizací a projektů v regionu. Cenu předal zástupcům firmy Igor Blaževič, mimo jiné ředitel filmového festivalu dokumentů o lidských právech Jeden svět.
Za podporu inovativního projektu předal šéf české pobočky Citibank Bert Pils cenu Via Bona firmě ECE Management, jež podporuje brněnské občanské sdružení Vaňkovka. Tato podpora spočívá v dlouhodobém pronájmu prostor v nákupní Galerii Vaňkovka za symbolickou částku.
**Cena Via Bona pro individuálního dárce byla udělena Evě Hvížďalové, kterou nominoval litoměřický Hospic sv. Štěpána a pražský domácí hospic Cesta domů. Paní Hvížďalová se po návratu do České republiky ze Spojených států již několik let intenzivně věnuje rozvoji hospicové péče u nás. “Jsme moc rádi, že již druhý rok po sobě se nám vedle velmi kvalitních příkladů firemního dárcovství daří poukazovat i na obnovující se tradici individuálního dárcovství a filantropie. Paní doktorka Hvížďalová dává příklad nám všem,” řekl Jiří Bárta, ředitel Nadace Via. **
Vtipnou vložku si při recepci dovolil Václav Marhoul, když přirovnal práci výběrové komise vzhledem k počtu nominovaných k dohadování konkláve při volbě papeže. Všichni se však nakonec dočkali bílého kouře v podobě udělení tří čestných uznání. Čestnou cenu Via Bona získali manželé Silva a Oldřich Vašíčkovi za podporu obnovy památek po povodních, která dosáhla 35 000 dolarů. Za nezištnou a obětavou pomoc při obnově kostela v Horním Ročově získali čestné uznání Marie Šenfeldová, Luděk Zýka, Milan Havránek a Čeněk Zlatohlávek. Další čestné uznání patří autobusovému dopravci Connex Morava za příkladný přístup k lidem se zdravotním postižením a za zavedení meziměstské bezbariérové linky pro vozíčkáře na trase Přerov-Olomouc-Prostějov.
Nejdůležitějším poselstvím recepce a předávání cen Nadace Via je každoročně výraznější posun směrem k citlivému a nesobeckému nakládání s penězi ze strany firem a jednotlivců. Každý rok se najde víc bohatých a prosperujících, kteří jsou ochotni věnovat dar, jenž pomůže potřebným. Ještě radostnější je zpráva, že si tito osvícení lidé nechají ve své filantropii kvalifikovaně poradit, a s dary je tak nakládáno účelně. Nadace Via právě toto umí, a řadě firem tak pomáhá bezkonkurenčně zvýšit prestiž a renomé, což bývá silným argumentem pro partnery i konkurenci.