Žena zažaluje pohřební službu

 

MF Dnes, 28.4.2005

Praha — Téměř tři měsíce žila rodina Muchova v nejistotě, zda v lednu opravdu pochovali jejich maminku. Pochybnosti měli od pohřbu, kdy zjistili, že z rakve kouká černý pytel.

Zaměstnanci pohřební služby Pax nechtěli otevřít rakev, aby rodina mohla zkontrolovat, zda je v ní opravdu jejich matka.

„Řekli, že to není možné, protože je v rozkladu a nám by hrozila nákaza infekční chorobou,“ popisuje dcera zemřelé, Ludmila Muchová.

Pohřeb se však konal pouhých pět dní po úmrtí. „Službě Pax jsme navíc zaplatili za to, že maminku oblečou do nových šatů. Ředitel Paxu František Jaderník nám tvrdil, že v rozkladu je, ale i přesto ji oblékli,“ dodává Ludmila Muchová.

Členové rodiny se proto rozhodli zaplatit exhumaci, aby zjistili, jestli je tělo matky v pořádku. Včera se tak přesvědčili o tom, že se tělu nic nestalo, nicméně oblečené není. Jedna ruka byla v neobvyklé poloze, aby se do rakve mrtvá vešla.

„Mrtvá oblečena nebyla, svršky na ní byly jen volně položené. Zemřelé ale nechyběla žádná část těla,“ řekl přednosta Ústavu soudního lékařství Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Jiří Hladík, který se na žádost rodiny exhumace účastnil. Policie tak případ vyšetřovat nebude, protože nedošlo k záměně ani k poškození těla.

Rodina je ráda, že v rakvi jejich matka skutečně byla, a oba sourozenci se shodli na tom, že teď mohou konečně klidně spát. Uvažují však o tom, že pohřební službu zažalují a budou požadovat odškodnění.

Pohřební služba Pax není jediná, na kterou si někdo stěžuje. Někteří lidi zažili problémové jednání například se službou Helfi.

Domácí hospic Cesta domů upozorňuje na to, že lékaři pražské záchranné služby, když přijedou k zemřelému domů, nabízejí pozůstalým tuto jedinou firmu.

„Setkáváme se s tím u našich klientů poměrně často. I když mají pozůstalí vybranou nějakou pohřební službu, tvrdí lékař, že musí zavolat Helfi,“ popisuje ředitelka hospice Martina Špinková.

Dodává, že to není pravda, protože každý si může vybrat pohřební službu sám.

Jedním z těch, kdo má stejnou zkušenost, je i Jindřich Ptáček. „Po úmrtí manželky jsme zavolali záchranku. Když jsme lékařce řekli, že jsme si pohřební službu už vybrali, začala se chovat arogantně a nevybíravě a vyhrožovala, že musí odvést tělo na pitvu,“ popisuje Jindřich Ptáček.

Podle jeho slov velice krátce po odchodu lékařky přijeli zřízenci služby Helfi a dožadovali se vydání těla. „Doktorka tedy musela pohřební službu zavolat ještě předtím, než k nám vůbec přijela,“ dodal.

Vzájemnou spolupráci popírá jak pohřební služba Helfi, tak záchranka. Radní pro zdravotnictví Hana Halová uvedla, že záchranka žádnou oficiální smlouvu s nikým nemá a nesmí nikoho protežovat.

„Pokud někdo něco takového zažije, měl by vedení záchranky okamžitě informovat. Již v minulosti se stalo, že lékaři protežovali nějakou pohřební službu a byli potrestáni,“ uvedla radní.

Pavla Kubálková

Článek připravil/a: Redakce Umírání.cz